Lerne, deine Vasanas zu durchschauen - Learn to see through your vasanas (Muni)
Es ist notwendig sich
solange mit der Illusion zu beschäftigen, bis man seine Grundtendenzen
durchschaut hat. Es sind Tendenzen zu flüchten, zu entkommen, zu vermeiden, zu
kompensieren usw. alles dasselbe. Ideal wäre es, diese Themen, diese Tendenzen,
diese Vasanas (Vasanas bedeutet Wunsch, Verlangen, Neigung, Idee, falsche
Vorstellung) nicht mehr anzurühren und sich möglichst nur auf das Selbst auszurichten/zu besinnen. Die
Ausrichtung transzendiert die Fluchtwege. Das
ist jedoch schwierig und unmöglich,
wenn sie noch Energie haben, d.h. wenn wir noch Interesse daran haben und ihnen
somit noch viel Aufmerksamkeit schenken. Es ist eine Energie, die uns
gewissermaßen zwingt, uns mit allem Möglichen zu beschäftigen und uns dann
darin verlieren. Man lebt ein Leben von Ersatzbefriedigung um das
ursprüngliche Defizit nicht zu spüren. Es ist das Defizit der Ich-Energie (die
„kostbare“ ich-Identität“, die so lange genährt und aufgebaut wurde, in die so
lange investiert wurde!)
Es ist meiner
Meinung nach eine absolute Notwendigkeit, sich von dem abzuwenden, das keine
Qualität besitzt und Leid verursacht und die Persönlichkeitsstruktur zu
durchschauen und zu erkennen, welche Geschäfte da noch ablaufen. Es
ist ebenso bedeutend zu sehen, dass einem diese Strukturen eher schmerzen und
man keinen Vorteil davon hat und dass die Begierde nach Wunsch-Erfüllung nie in
der Außenwelt erfüllt werden kann. Hat sich mal die
Energie nach Wunscherfüllung zu einem Teil erlöst, kann man sich leichter ohne
Hindernisse auf das Selbst besinnen, also auf das, was wir wirklich sind. Die
Persönlichkeitsstruktur wird dann immer wieder mal auftauchen und hallo sagen,
aber du hast kein großes Interesse mehr oder gar keins mehr.
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As long as one has not seen through one's own core
tendencies it is necessary to "work" with the illusory world. These
are tendencies to escape, avoid, compensate etc. all the same. It would be
ideal to no longer touch these issues, these tendencies, these vasanas (vasana
means desire, propensity, and false ideas) and to bring back one's attention
solely to the Self as much as possible. Bringing back the attention transcends
the escape routes. It is however difficult and impossible as long as they still
have a certain amount of energy, when there's still interest in them and thus
we still give them a lot of energy. It's an energy that kind of forces us to
engage oneself in many things and lose oneself in them. One lives a kind of
life of substitute-fulfillment in order to not feel the primary deficiency. It
is the deficiency of the I-energy (the "precious" I-identity, which
got nourished and built up for so long, in which we have invested for so
long).
In my opinion it is an absolute necessity to turn away
one's attention from that, which has no quality and causes suffering and to see
through the personal structures to realize what kind of deals are still running
the show. It is equally important to see that these structures cause rather
pain and that there is no real advantage in holding on to them, that the
constant running after things which promise fulfillment can never be stilled in
the outward world. Once the energy of wish-fulfillment has dissolved to a
certain degree, it is much easier to bring back the focus to the Self, to that
what we truly are - without obstacles. The personal structure will again and
again come up from time to time and show itself but you won’t have that much of
an interest in it or even none.
By bringing back the attention again and again and
remembering who you truly are - no matter which method is used - the energy of
desires is being reduced little by little. Once it is reduced to almost point
cero, one's true nature can be revealed. Your ture nature is devoid of passion,
it's your highest and neutral Self. Once the energy of desires is burnt to a
large part, peace returns and dispassion/detachment increases, because
you need less and less from the outer world. Desires arise out of a deficiency. Needs arise out of the moment. The moment the personal aspect gets involved, it's
over with grace and the obviousness of the natural happening that arises out of
totality.
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